Cât de periculoase sunt fulgerele pentru zbor? Cred că mulți dintre voi v-ați pus întrebarea asta, cel puțin o dată. Poate unii dintre voi ați și trait momente de zgâlțâială, cu lumini sinistre pe la geamuri și bubuiturile specifice fulgerelor. Dar nu trebuie să vă fi îngrijorat sau, acum că veți știi aceste detalii, să vă mai îngrijorați pentru asta. Pentru că teama pleacă din necunoaștere.
În primul rând, este important de menționat că niciun avion comercial nu s-a mai prăbușit din 1963 din această cauză, iar aceea a fost una destul de izolată. Se estimează că, în medie, fiecare avion comercial este lovit de fulgere cel puțin o dată pe an. Dar iată că, din 1963, de la prăbușirea cursei Pan Am 214, acest lucru nu s-a mai întâmplat.
De regulă, în aviație, fiecare incident inspiră la sporirea gradului de siguranță. În cazul de față, întâmplarea a inspirat… bine de tot. Avioanele comerciale moderne sunt extrem de bine gândite pentru situații tot mai complexe, protecția împotriva fulgerelor fiind ceva chiar “banal”.
Cele mai vulnerabile la fulgere părți ale unui avion sunt radarul, situat în bot, in fața cabinei de pilotaj și, desigur, rezervoarele de combustibil. Atunci când lovește, fulgerul intră, de cele mai multe ori, în botul avionului și este direcționat către coada acestuia.
Cu toate că un fulger este de 5 de ori mai fierbinte decât suprafața solară, rezervoarele sunt protejate de un strat special gândit pentru a izola căldura fulgerelor.
Animația următoare ilustrează cel mai bine cele spuse de mine.
Cât de periculoase sunt fulgerele pentru zbor? Iată că nu sunt… deloc.
Acum că știți toate astea, sper să zburați cu mai multă încredere.
Enjoy being in the sky!