Emanuel Lupșa, ‹rebelul› care aduce siguranța în lume, cu Razele X

Se consideră un ‹rebel›, prin nonconformismul care îi ghidează evoluția profesională și, deși nu are decât 26 de ani, Emanuel Lupșa are deja o carieră impresionantă. Este inginer de aviație, doctorand și unul dintre puținii specialiști români în Sisteme de scanare cu Raze X, pe care le folosește în securitatea aeronautică. În prezent, lucrează pentru una dintre cele mai mari firme din domeniu și se ocupă de sistemele de scanarea cu Raze X în aeroporturi și în alte institutii ale statului. De curând, împreună cu alți 2 prieteni, a pus bazele unui mediu de cercetare și de inovare – “K-llipse Technology”, un hub al ideilor pe care aceștia le au atât legate de hardware, cât și de software în domeniul securității. O carieră impresionantă pentru un tânăr, nu? Dar ce parere aveti dacă vă spunem că totul a plecat de la un pariu și că Emanuel era mereu, în timpul liceului, în pragul corijenței la Fizică? Am stat de vorbă cu acesta pentru a afla povestea ‹rebelului› care vrea să prevină terorismul, folosind Razele X.

La prima vedere, pare ca un om pus pe glume și cu poftă de viață. Nu ai zice că are asemenea înclinații pentru zona de cercetare

A terminat Facultatea de Inginerie Aerospațială, cu specializarea  ‹Echipamente și Instalații de Bord›, cu o lucrare intitulată ‹Sistem de antifonare prin metodă acustică›. Un dispozitiv ce preia un sunet (sunetul de motor de avion) și, în timp real, îl suprapune cu inversul său, creând astfel o antifonare activă. Acestei diplome i-a adăugat-o pe cea de Master în Management Aeroportuar, tot în cadrul Facultății de Inginerie Aerospațială, cu tema ‹Sisteme de Scannare cu Raze X în domeniul securității aeronautice›. De data aceasta,  folosindu-se de programare, după multe teste efectuate, a demonstrat cum cea mai mare provocare a securității aeronautice ramân încă explozibilii plastici. În prezent, Emanuel este Doctorand și vrea să continue cercetarea și să contribuie la îmbunătățirea sistemelor de scanare și al Managementului de Securitate Aeronautică.

La doar 26 de ani, Emanuel Lupșa este unul dintre puținii români specializați în această ramură a Siguranței, căreia i-a deprins ‹secretele› în contextul cursurilor de pregătire urmate în Statele Unite ale Americii, dar și în Germania și China.

Toată cariera a început cu un pariu…

Emanuel spune că a fost o ‹belea› în liceu, alături de alți doi colegi. “În clasele IX – XI eram mereu în prag de corigență la fizică. Deveneam cel mai smerit om în fața profesoarei de fizică când se încheiau mediile, la final de an. În clasa a XII-a, cum trebuia să ne alegem o materie de profil la care să susținem Bacalaureatul și fiind mai aventuros de fel, am pus pariu cu profesoara de fizică, spunându-i că am să iau cea mai mare notă la fizică din tot liceul. Nici nu m-a luat în seamă, ba chiar mi-a spus că nu îmi va permite să intru în examen, că nu are de gând să își asume vreun risc cu mine. Atunci m-am apucat serios de studiu și ulterior am ajuns să ‹mănânc materia pe pâine›. Am luat 9.60 la Bac la fizică”, își amintește tânărul.

Tot cu titlul de pariu, Emanuel i-a promis profesoarei că se va înscrie la Facultatea de Inginerie Aerospațială. Lucru pe care l-a și făcut, după absolvirea examenului de Bacalaureat.

Și, cu toate că atunci i-a declarat că este ‹nebun›, după cativa ani, când s-au reîntâlnit, cadrul didactic i-a mărturisit acum inginerului că este mândră de el.

Cum a ajuns unul dintre puținii specialiști în Securitate cu Raze X din România

Imediat după terminarea facultății, Emanuel, care pe atunci lucra în programare, a fost contactat de o companie care avea nevoie de un ‹inginer hibrid›, unul care să știe și programare dar să înțeleagă și ingineria sistemelor. A început să îi placă domeniul, pe care ușor – ușor l-a combinat cu pasiunea sa pentru aviație.

Acum, prin prisma lucrării de doctorat, încearcă, alături de profesorul coordonator, să ajungă la un rezultat asupra detecției cât mai exacte a explozibililor plastici.

“Securitatea în aviație este pilonul principal în desfășurarea activității. Dacă alți factori, cum ar fi starea meteo, sa zicem, pot fi prevăzuți, în domeniul Securității lucrurile nu sunt chiar așa. Orice obiect sau orice persoană poate reprezenta un posibil pericol. De curând, am participat la o întrunire de Securitate în aviație și chiar vorbeam cu cei de acolo că, deși zilnic întreținem, îmbunățim și dezvoltăm sistemele de Securitate, acestea nu sunt niciodată suficient de eficiente. Terorismul nu trebuie subestimat. Nu este alcătuit din oameni fara studii, ci din contră, din oameni foarte bine pregătiți – de la chimiști, la ingineri, psihologi. Toți pun bazele unui plan. În plus, arderea tehnologică a sistemelor de Securitate este una foarte mare. Ceea ce astăzi este inovativ, mâine este banal în încercarea de a opri un eventual atac terorist. Lucrarea de doctorat se bazează pe dezvoltarea unui sistem hardware de detecție a explozibililor plastici, în special. Acum sunt la început cu cercetarea însă, peste ani, când o voi finaliza, voi putea să revin cu un update”, spune Emanuel.

Fiecare meserie își are riscurile ei. Care sunt ele, în cazul de față?

Trecând peste răspunderea pe care și-o asumă specialistul în Raze X asupra funcționării sistemului, bolile profesionale sunt aproape inevitabile.

“Îți asumi o răspundere foarte mare, deoarece totul este ca un joc de domino. Dacă tu nu ți-ai făcut treaba cum trebuie și aparatul nu merge la capacitatea sa maximă, agentul de Securitate poate să treacă cu vederea obiecte care pot periclita siguranța zborului. Dacă se ajunge la tragedii, ghiciți cine s-ar putea sa fie răspunzător pentru ele? Nu este o joacă, este un domeniu în care trebuie fiecare să-și facă meseria așa cum trebuie, ‹ca la manual›. Au existat dăți în care am stat cu aparatul nefuncțional zile intregi pentru a-i da de cap”, povestește inginerul.

Citește întreaga poveste pe cariereonline.ro.

Ți-a plăcut acest articol? Arată-l și prietenilor tăi!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*